fredag 2 augusti 2024

Gläds åt att sommarens foton kommer till användning

Ett foto från Femtinge teater och Jukebox Deluxe
KAMERAN HAR hängt med i vått och torrt så länge jag kan minnas och fotointresset snarare ökar än minskar med tiden.  En inspirationskälla för mig var nog farfar som var en av de första fotograferna i Hjälmserydsbygden. Han fotograferade bröllop och begravningar och eftersom han hade bil ordnade han körning också. Det var fascinerande att som liten se foton och utrustning som han använde då. Exempelvis blixtljus med magnesium som tändes på med eld.

MIN FOTOBANA började också med analog utrustning och genom fotoklubben Bländaren så framkallades foton i mörkrum. Numera är det digital teknik som används men principerna för fotografering är de samma. Det är bländare, slutare och ISO som styr exponering och optiken som skapar skärpan. För min del använder jag Sonykameror och framförallt a6400 och A7IV. Objektiven är från Sony och Samyang och nästan bara med fast brännvidd för maximal skärpa. Ett undantag är ett Tamron zoom 35-150 mm.

JAG GLÄDS ÅT när foton kommer till användning i olika sammanhang. Den här sommaren har bilder från samlingar i Folkets tält i Hembygdsparken i Stockaryd blivit underlag för artikel i Sävsjöappen. Foton från Tattoo i Sävsjö centrum blev del av artikel i Smålands Dagblad och Vetlandaposten. Bilder från Femtinge teaters trevliga show Jukebox Deluxe har använts i marknadsföring för höstens föreställningar. 

DU KAN SE NÅGRA av sommarens foton på följande länkar:

Foton från Jukebox Deluxe och information om bokning av höstens föreställningar hittar du på följande länk: https://savsjo.blogspot.com/2024/07/jukebox-de-luxe-en-harlig-show.html

Foton från Folkets tält och Lindbergarna med flera hittar du på följande länk:
https://savsjo.blogspot.com/2024/07/unik-samverkan-gav-succe-for-folkets.html

Foton från Tattoo i Sävsjö hittar du på följande länk:
https://savsjo.blogspot.com/2024/07/vilken-succe-for-savsjo-tattoo.html