onsdag 2 januari 2019

Nytt år och nya förutsättningar kräver långsiktighet

Artikel i dagbladet för drygt
20 år sedan.
DET ÄR NYTT ÅR och för mig innebär det denna gång lite större förändringar än vad som är vanligt vid årsskifte. Anledningen är att vi har haft val och nu är det dags för en ny besättning av ordförande och ledamöter att ta plats i styrelser och nämnder. En av de saker som är annorlunda är att vi ska jobba utan utskott. Tanken är att alla politiker nu ska känna sig delaktiga och bli mer aktiva i det dagliga politiska arbetet. 

DEN NYA UPPLÄGGET kräver att jag som kommunstyrelsens ordförande också förändrar mitt arbetssätt. Jag har den här nyårshelgen funderat en del och för min del landat i som viktigast att vi kan ta beslut som är strategiskt rätt och som är långsiktiga. För att detta ska bli möjligt måste alla ha tillgång till riktigt bra beslutsunderlag. Risken är uppenbar att vårt största engagemang är i de små frågorna, de som är lätta att förstå. Risken är också att vi hamnar i att "släcka bränder", alltså försöka hitta lösningar på det som är bekymmersamt precis just nu.  Vi måste under kommande år höja blicken och jobba hårt för att ta beslut som leder oss på rätt väg också sett på lite längre sikt.

NÄR JAG PÅ LEDIGA dagar städat på mitt hemmakontor hittade jag ett över 20 år gammalt pressklipp där jag kräver staket utmed järnvägen i Stockaryd. I höst har staketet äntligen kommit på plats. I bland kan genomförande ske snabbt, ibland kan det ta lite längre tid. Känns bra att det till sist ändå blev fixat!

Läs hela pressklippet på denna länk: