måndag 16 september 2024

Glada miner när badplatsen i Mo invigdes

En hel del hade samlats för att inviga den nya badplatsen i Mo
DET VAR IDEL GLADA MINER när det var invigning av den nya badplatsen i Mo. Det var dessutom solsken, blå himmel och en härlig grilldoft som spred sig över området. Hustrun och jag var där och kunde gratulera de engagerade byborna till en ny fin badplats och visa vår uppskattning till allt ideellt arbete som lagts ner för att skapa denna nya mötesplats.

FÖR MIG BETYDER badet i Mo lite extra och det finns många minnen härifrån. I denna sjö lärde jag mig simma, Vi bodde i Nya Hjälmseryd och brossan och jag åkte med simskolefröken, Margareta Unelind, ner till Mo.
Markägaren Mikael Andersson  ordnade med grill och är här
med en av byborna som var med på invigningen

SOM EN DEL i kommunens arbete med orts- och byautveckling har vi för några år sedan avsatt medel för en upprustning av badplatsen i Mo. Det behövdes nya bryggor, bås för ombyte med mera. När arbetet skulle dras igång meddelade markägarna att de vill ha betalt för att badplatsen skulle få vara kvar och de begärde också bort mot 100 tusen kronor i retroaktiv ersättning för alla år som denna badplats funnits här. Markägarna som är bosatta i en annan större ort i västsverige, var oresonliga. Min känsla är att man vill passa på och utnyttja kommunen för att stoppa pengar i egen ficka. Denna situation gjorde att byalaget i samråd med kommunen beslutade att flytta badplatsen till annan plats där markägaren Mikael Andersson mer än gärna upplät mark för en ny badplats.

VID INVIGNINGEN kunde vi se att man gjort ett fint arbete och det har nu skapats ett trevligt område för att mötas och att bada. Så en tråkig konflikt med en markägare blev till ett positivt lyft för Mobadet. 

ETT STORT TACK till markägaren Mikael Andersson och alla engagerade bybor för att ni skapat denna fina badplats!