torsdag 14 december 2023

Tacksam över att få vara frisk

EN GÅNG OM ÅRET kallas jag till mag- o tarmavdelningen på Höglandssjukhuset för att med sigmoideoskopi kontrollera min kvarvarande bit av tjocktarmen. Jag har sedan 2012 en  Ileostomi och det efter att de då gjorde en operation för att sätta en stomipåse kopplad till tunntarmen. Sedan dess lever jag med en påse på magen och det fungerar alldeles utmärkt! Men "stumpen" som är kvar av tjocktarmen behöver kontrolleras och vävnadsprover tas regelbundet.

EFTER ATT avslutat mitt stressiga liv som kommunalråd har tarmen blivit bättre än på mycket länge. De tecken på inflammation och Ulcerös Kolit som funnits har nu helt läkt ut och allt ser fint ut.  Det finns så många som lider av svår sjukdom och jag är så tacksam över att få vara frisk!