söndag 12 maj 2019

Gott fika och inte bra om Netto läggs ner

I VECKAN KOM EN information om att Nettos samtliga butiker köps upp av Coop. Övertagandet ska ske redan i sommar såvitt inte Konkurrensverket sätter käppar i hjulen.

SÖNDAGEN HAR GETT tid att fundera över vad detta kan betyda för vår kommun.  Netto är den enda livsmedelsbutiken med en tydlig lågprisprofil. Coop meddelade med sitt köp att det inte kommer "göra något särskilt format för Nettos butiker" Jag tolkar det som att vi tyvärr kommer helt mista denna typ av butik. Jag tror det är dåligt för alla butiker i vår kommun.

NETTO HAR VARIT EN framgångsfaktor och lockat till sig många som annars skulle åkt till någon annan stad för att handla.  Eftersom utbudet på Netto varit begränsat har de som handlat där behövt kompletteringshandla i andra butiker. Jag bedömer att handeln på Netto gynnar Familyhouse, People, Gulf och all annan service och försäljning.

JAG SÄTTER NU MITT hopp till att konkurrensverket stoppar denna affär. Om inte hoppas jag att någon annan lågprisaktör ser att det i Sävsjö finns goda förutsättningar för etablering av ett varuhus!

KAFFETORPET ÄR ÖPPET söndagar i maj. Hustrun och jag gjorde idag ett besök för att där inmundiga vårt eftermiddagskaffe. Trevlig miljö, gott kaffe och goda rabarbermuffins! Har du inte besökt detta nya fikaställe i Gamla Hjälmseryd så rekommenderar jag att göra det!