onsdag 14 november 2018

Ordförandeträff och tacksam för Ebba

Ebba Busch Thor var tydlig i  tal och kommunikation idag
FÖRMIDDAGEN HAR JAG ägnat åt ett möte med vår kommuns ordförandegrupp. Det blev bra samtal om budget och verksamhetsplan men också om hur vi kan förbättra förutsättningarna för de som ska vara ordförande under mandatperioden som ligger framför.

JAG HAR NOG SOM DU med intresse följt dagens omröstning om Ulf Kristersson som ny statsminister. Min förhoppning var att våra rikspolitiker skulle ta sig samman och rösta för en Alliansregering. Sverige behöver komma ur det strupgrepp som vi sitter i just nu och börja arbetet med en reformagenda som kan få Sverige på fötter igen. I kommunerna brådskar det med beslut om pengar till kommunerna för integrationsarbete. Vi behöver få till beslut om Håkan Sörmans förslag till ny kommunal utjämning och börja resan för att förverkliga kristdemokraternas välfärdslöfte. Vi behöver återupprätta trygghet och satsa på poliserna.Tyvärr har C och L idag sänkt ett sådant regeringsalternativ och min bedömning är att vi nu istället har kommit ett stort kliv närmare en C-L-S MP regering, tråkigt!

FÖR MIN DEL TYCKER JAG att det är ett märkligt resonemang att C säger sig rösta nej till att ge SD avgörande inflytande. Detta samtidigt som C vid dagens omröstning låter SD styra sitt ställningstagande till 100%. Som jag ser det har C idag valt att maximera SD inflytandet och gett dem en position som är större än någonsin. Jag tror att drivkraften bakom C-spelet är att Annie Lööfs  är besatt av tanken att bli Sveriges första kvinnliga statsminister. Vi får se om denna bedömning visar sig riktig. Jag är stolt över hur tydlig och rak Ebba Busch Thor är i sina framföranden både i riksdagen och i olika intervjuer. Hennes insats gör att det känns hoppfullt även en sådan här dyster dag för svensk Allianspolitik.