VID KAFFET MED politikerkollegor blev det idag mycket samtal om Trafikverkets förslag till nationell plan för transportsystemet. Det var i samband med ett energimöte i Jönköping som vi träffades. Eftersom remissversionen av transportplanen precis gått ut till oss i kommunerna så är denna högaktuell för alla oss kommunpolitiker.
DET ÄR MYCKET TÅG i transportplanen eftersom ungefär 75 procent är järnvägsprojekt. Jag är mycket tillfreds med att det i förslaget ingår en satsning på jönköpingsbanan med 266 miljoner. På denna bana görs åtgärder för att höja hastigheten till 160 km/h samt åtgärder för ökad kapacitet. Detta ökar möjligheter till effektiv pendling med tåg mellan vår kommun och Jönköping.
TRAFIKVERKET SPOLAR HÖGHASTIGHETSTÅGEN och det upprör mina kollegor i norr och väster som närt drömmar om ett snabbt utbyggt system för höghastighetståg. Förslaget som presenterats innebär att man väljer en etappvis satsning på nya spår och nöjer sig med 250 km/h. Med denna mer balanserade utbyggnad så ges utrymme för mer underhåll och kapacitetsökningar på befintliga stambanor vilket jag tycker är en rätt prioritering.
PÅ VÄGSIDAN så nämns riksväg 26 och 40. Det är dock en stor besvikelse att riksväg 30 inte finns med som prioriterat objekt.
TRAFIKVERKETS FÖRSLAG till nationell plan för transportsystemet går nu ut på remiss till berörda instanser. Remissperioden avslutas den 30 november. Sedan beräknas regeringen fastställa planen under våren 2018. Under remissperioden kommer det bli mycket diskussioner och lobbyverksamhet för att förändra och förbättra planen. För vår del i Sävsjö kommun kommer vi förstås göra ett försök att få med en skrivning om Riksväg 30.