tisdag 17 maj 2016

Nytt steg i samarbetet mellan Sävsjö och Vetlanda

Här är jag tillsammans med Lars Brihall ordförande Vetab och
Sävsjö energi, Helmer Andersson vice ordförande Sävsjö energi,
Henrik Tvarnö KSO Vetlanda, Magnus Färjhage kommunchef
Vetlanda, Ola Rosander VD Vetab och Sävsjö energi, Jan
Holmqvist kommunchef Sävsjö kommun
Det finns en lång tradition av gott samarbete mellan Vetlanda och Sävsjö kommuner. Avfall, bredband, energi och utbildning är områden där samarbetet fungerat väl och båda kommuner har sett fördelar i den samordning som kunnat ske. Under en period har det förts samtal om att ta ett steg till och denna gång handlar det om att bedriva all VA och renhållning i en gemensam organisation.  Ett förslag för hur detta kan ske har presenterats för kommunstyrelserna i Vetlanda och Sävsjö kommuner och styrelserna i VETAB och Sävsjö energi har ställt sig positiva. För att förslaget ska kunna förverkligas krävs godkännande i respektive kommuns fullmäktige. För min del tror jag att ett utvecklat samarbete mellan Vetlanda och Sävsjö är till nytta för våra kommunmedborgare och stärker oss inför de utmaningar som vi har framöver, inte minst inom just området VA och renhållning!


Pressmeddelande 20150516 om samarbete Sävsjö och Vetlanda kommun:



Utökad samverkan mellan Sävsjö och Vetlanda kommuner inom det kommunaltekniska området


Styrelserna i Sävsjö Energi (Seab) och Vetlanda Energi och Teknik AB (Vetab) har beslutat om att föreslå för kommunfullmäktige i Sävsjö och Vetlanda kommuner att utöka samarbetet inom det kommunaltekniska området.

Förslaget innebär att Sävsjö kommun 2017-01-01 flyttar sin verksamhet inom vatten och avlopp (VA) och renhållning (RH), innefattande anläggningar och drift av dessa, från kommunal förvaltning till Seab. För att kunna hantera driften av verksamheten på ett enkelt, rationellt och kostnadseffektivt sätt föreslås att VA-personal från Sävsjö kommun (sex personer) samt personal på Seab (elva personer) flyttas över till Vetab. Därmed föreslås Vetab att sköta driften av Seabs samtliga verksamheter och anläggningar och samarbetet kommer att regleras i aktieägaravtal och samarbetsavtal.

Det sedan tidigare pågående arbetet med ett gemensamt varumärke för Seab och Vetab har i och med det här projektet blivit än mer viktigt. Ett gemensamt varumärke kommer att ge den tydlighet gentemot kund som vi idag saknar och en gemensam tillhörighetskänsla för de anställda. I samband med överflytt av VA/RH föreslås Vetab och Seab att byta bolagsnamn till Njudung Energi Vetlanda AB respektive Njudung Energi Sävsjö AB, för att på så sätt jobba under ett gemensamt varumärke, Njudung Energi.

Bakgrund

Sävsjö och Vetlanda kommuner har en lång tradition av samarbeten inom olika områden.

-Utvecklingen vi sett hittills i samarbetet mellan Sävsjö Energi AB och Vetab borgar för att detta även fortsättningsvis kommer att gynna Sävsjö Kommun”, säger Stefan Gustafsson, kommunstyrelsens ordförande i Sävsjö.

För att skapa bättre möjligheter att möta framtidens utmaningar har de båda kommunerna successivt valt att utöka det redan idag väl fungerande samarbetet.

-Vi ser att detta kommer gynna vår verksamhet och göra oss bättre rustade att möta de framtida utmaningar vi står inför”, säger Ola Rosander, VD för Seab och Vetab.

Ett stort arbete kring förstudie och beslutsunderlag har pågått i bolagen. Och en styrgrupp, där ledande företrädare från båda kommunerna och bolagens ordförande och vice ordförande ingår, har under hela processen haft regelbundna träffar och tagit del av information om pågående arbete och fungerat som bollplank kring principiella frågor som förekommit under arbetets gång.

-Ett utvecklat samarbete är ett naturligt staeg att ta som blir till nytta för medborgarna i både Sävsjö och Vetlanda kommuner, säger Henrik Tvarnö, kommusntyrelsens ordförande i Vetlanda.

Motiv

De främsta motiven till samverkan mellan de kommunala bolagen är att;

- säkerställa en trygg, serviceinriktad, effektiv och hållbar verksamhet
- bidra till en god miljö utifrån lokala förutsättningar med hänsyn till ekonomiska och sociala aspekter
- säkerställa kompetensförsörjning genom att en större organisation möjliggör fler specialister
- uppnå synergieffekter gällande personal, system, administration och drift
- vara bättre rustade för att hantera ökade krav
- ge bättre service till medborgarna, ökad nöjdhet med fortsatt stort förtroende för verksamheten
- ge incitament och möjlighet till utvidgad kommunal samverkan i regionen genom ett tydligare och bredare uppdrag


Ekonomiska konsekvenser

Föreslagen förändring bedöms inte, åtminstone kortsiktigt, minska de totala kostnaderna för berörda verksamheter. Den kostnadsbesparing som blir följden av en effektivare organisation kommer däremot möjliggöra en omfördelning mellan olika kostnadsslag. Med den nya organisationen skapar vi förutsättningar att möta stora framtida utmaningar i form av ny- och reinvesteringar med en försiktigare taxeutveckling än vad som annars varit fallet.

Även fortsättningsvis kommer en tydlig särredovisning ske per kommun och verksamhet avseende intäkter och kostnader.