onsdag 21 november 2018

Tankar om politik från en balkong på Buena Vista

Utsikten från min balkong
SITTER PÅ BALKONGEN, njuter av utsikten efter ett skönt dopp i poolen och en god lunch. Härligt att vara ledig och få tid till att med lite distans fundera över det som händer i den svenska politiken.

LÄSER I JP att det är klart med nytt styre i Jönköping. I vår kommun har Centern alltid varit med i ledningen och varit en pålitlig, god samarbetspartner för oss kristdemokrater. I Jönköping dissar Centern samarbetet med KD och väljer att istället luta sig mot Vänsterpartiet. Mina KD-kompisar har gjort ett fint arbete under gångna mandatperioden och förtroendet ökade i valet. Men genom centerns val att förlita sig på Vänsterpartiet så hamnar KD nu i opposition. I ett allianssamarbete borde ordföranden i kommunstyrelsen tillfallit Kristdemokraterna som är det största allianspartiet i Jönköping. Med nya vänsterstyret så behåller Centern och Ann-Mari Nilsson denna post. Säga vad man vill men Centern är runt om i landets kommuner oerhört skickliga i att sno åt sig makt.

DET KÄNNS MINST SAGT MÄRKLIGT att samtidigt se hur partiledaren, Annie Lööf, agerar i rikspolitiken. Här hålls fanan högt och talas om att man minsann aldrig kan tänka sig samarbeta med extrema partier. I kommunerna ok men i riksdagen uteslutet. Jag håller med om att vi aldrig någonsin får tumma på alla människors lika värde och det är en grundbult som alltid och i alla tider ska gälla. Men om man tror på allas lika värde måste man väl kunna prata med alla, lyssna och försöka hitta framkomliga vägar, utan att tumma på människovärdesprincipen?

SÅ HÄR PÅ BALKONGEN funderar jag också på vem som är mest extrem? Centern har under de senare åren lanserat förslag om ändrad arbetsrätt, fri invandring, slopad skolplikt, månggifte, så kallad platt skatt och i grunden förändrade arvsrättslagar. Jag kan tycka detta också är extrema synpunkter som exempelvis när det gäller månggifte åsidosätter alla människors lika värde.

JAG VILL EGENTLIGEN inte ha nyval men som framförallt Centern och Liberalerna agerar så funderar jag på om nyval ändå är en väg framåt. I en demokrati och ett folkstyre vore det kanske rätt att låta väljarna ta ställning till hur partierna har agerat även efter valet.

WIDAR ANDERSSON ÄR en gammal gråsosse och numera ledarskribent som jag läser och lyssnar till rätt ofta. Klok, analytisk och nytänkande. Läs gärna hans bloggpost om Annie Lööf och extremerna som inspirerade mig till dagens inlägg. Du läser det på följande länk:
https://www.folkbladet.se/bloggar/widardirekt/annie-loof-och-extremerna/?blog=2518025&entry=9865098