tisdag 25 februari 2025

24 år senare är budskapet mer aktuellt än någonsin

I ETT MEDDELANDE från självaste socialministern fick jag en artikel med en intervju av mig i tidningen Ny Framtid. I artikeln nämns en debatt om försäljningen av Sävsjö Energi. Förmodligen kan det ha varit det avgörande beslut vi fattade i kommunfullmäktige måndagen den 7 maj 2001. Artikeln  är alltså 24 år gammal och vid den tiden hade jag varit vald som kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande i ungefär sex månader.

REDAN DÅ var jag tydlig med vad jag ansåg vara viktigt. Det handlade om att skapa en positiv framtidstro, att människor skulle känna sig trygga och att vi skulle visa omsorg om varandra. Jag ville att Sävsjö kommun skulle präglas av en varm och välkomnande atmosfär. I artikeln lanserade jag begreppet Barnvänliga Sävsjö kommun.

DET JAG LYFTE FRAM som viktigt i denna artikel blev sedan vägledande under mina 22 år som kommunalråd. En del av dessa tankar finns nu implementerade i kommunens utvecklingsstrategi och vision. Det kändes rätt år 2001 och tyvärr är budskapet om vikten av en mjuk och inkluderande atmosfär ännu mer angelägen idag än det var då. Tack Jakob Forssmed för att du delade denna tänkvärda och för mig roliga artikel!

DU KAN LÄSA artikeln i större format på följande länk:
https://savsjo.blogspot.com/2025/02/24-ar-senare-ar-budskapet-mer-aktuellt.html


Kopia av sida 13 från tidningen Ny Framtid år 2001