onsdag 15 november 2017

Gläds åt att få tala med perspektiv på 25 år

Kennet Ek, David Rambrandt, Anne-Marie Johansson
och Kurt Forsberg berättade för tidningen om sitt arbete
på polisstationen i Sävsjö
OM PRECIS EN VECKA har jag uppdraget att hålla ett tal till personal som gått i pension eller haft 25 års tjänst i Sävsjö kommun. Som en del i min förberedelse har jag tittat igenom protokoll och tidningsurklipp från 1992, alltså försökt att bilda mig en bild av hur det var för just 25 år sedan. Så intressant och fascinerande!

JAG LÄSER OM HUR UNO NORD lämnade som kommunalråd och Lars Strömblad klev in på scenen. Efter några goda år började betydligt kärvare tider med stora besparingar,  men trots det också mycket som var positivt. Datorer började så smått komma till användning och kommunledningen gjorde en helrätt bedömning om en kommande utveckling inom dataområdet. Därför skapades år 1992 det första "optofibernätet" mellan några kommunfastigheter i Sävsjö.

POLISVERKSAMHETEN I KOMMUNEN var viktig och det fanns 8,5 heltidstjänster på Sävsjö polisstation. I dag är polisen centraliserad till Eksjö och närvaron i vår kommunen på en helt annan nivå, detta trots att utmaningarna torde vara betydligt större nu än de var för 25 år sedan. Ska bli kul att fortsatt läsa på och forma talet som jag ska hålla på onsdag kväll!