måndag 3 september 2018

Rörvikselever hade kluriga frågor

Anna-Karin och jag på Rörviks skola
HELA FÖRMIDDAGEN var Anna-Karin Yngvesson och jag på Rörviks skola för att i de olika klasserna prata om region- och kommunpolitik. Vi pratade inte partipolitik utan informerade och svarade på frågor om hur den politiska styrningen fungerar.

FÖR MIN DEL lyfte jag särskilt fram hur viktigt det är med demokrati och att vi i de nordiska länderna har världens bästa demokratier. Jag talade om offentlighetsprincipen, valhemlighet och pressfrihet. Efter att jag berättat om mitt jobb och hur kommunpolitiken fungerar så blev det tid för eleverna att komma med frågor. Det blev många roliga och kluriga frågor att svara på.

Min avslutande uppmaning till eleverna var att läsa på om olika partier och lägga särskild vikt vid partiernas ideologi. Jag tyckte att de skulle fundera över att så småningom engagera sig i politik eftersom vi behöver många fler unga politiker i kommunen, regionen och riksdagen!

MAN BLIR GLAD och känner sig uppmuntrad efter en sådan här förmiddag. Med elever som de i Rörviks skola finns det goda framtidsutsikter!