söndag 30 september 2018

Ättika en favorit för rengöring och mycket mer

Perstorp Ättika
LÖRDAGEN HAR FÖR min del ägnats åt pyssel hemma. Jag har byggt på räcket till vår nya altan och när mörkret kom sett över bromsarna på Bimmern. Tyvärr allt för rostiga bromsskivor så det blir att köpa nya innan jag kan avsluta bromsjobbet.

NÄR JAG SERVADE bilen på NIFAB så konstaterade de att vindrutetorkaren bak hade kärvat. Deras råd var att byta hela mekanismen "när det väl har kärvat går det inte få det att lossna, det är bara att byta ut alltihop".  I kväll gjorde jag ett försök att lösa upp det som kärvat med ättika, ett av de favoritmedel som jag använder till olika ändamål.

ÄTTIKA ÄR HELT FANTASTISKT till att exempelvis ta bort kalkavlagringar i badrummet eller till att avkalka vattenkokare och kaffebryggare. Det är ett välfungerande ogräsmedel. När andra medel inte fungerar så testar jag med ättika.Jag har alltid en sprayflaska med ättika för att ta till när så behövs.
    I kväll så sprayade jag lite ättika det på den krävande mekanismen till vindrutetorkaren. Det började fräsa och bubbla och efter en stund så lossnade mekanismen och jag kunde ta itu denna  för att putsa upp och sedan lägga på nytt fett och återmontera. Ättika är verkligen ett fantastiskt medel som går att använda till mycket. Testa gärna du också så ska du se hur bra det är. Men var försiktig för det är starkt och frätande så du ska akta ögonen och se till att inte få in det i näsan. Se till att det är väl ventilerat när du ska använda ättika.