lördag 1 oktober 2016

Love Nepal, traktorer och nykterhet

Fullt ös på traktorrace
När ett gäng traktorentusiatser bjöd in till race i Hylletofta blev det en stor succé och en folkfest! Kanske var det bort mot 2000 besökare, i vilket fall långt mer än någon kunnat föreställa sig. Traktorracen bjöd på spännande bataljer men det erbjöds så mycket mer, bland annat möjlighet att titta på veteranbilar och gamla fina traktorer. Man kunde se på maskiner men också köpa ekologiska grönsaker, fika, godis, hamburgare och korv.

Motorintresset är stort i våra bygder och det är roligt att man med det som utgångspunkt också samarbetar mellan olika föreningar och ordnar trevliga arrangemang som traktorracet i Hylletofta. Vad jag kan förstå på de arrangörer som jag pratade med så finns det nu goda förutsättningar för att traktorracet också arrangeras nästa år, kul!

Evelina Alfven berättade om Love Nepal
Tidigare idag började hustrun och jag dagen med att besöka församlingshemmet i Stockaryd. Där hade ordnats en frukost till förmån för hjälpverksamheten Love Nepal. Evelina Alfven var med och hon berättade om den bedrövliga situation som många flickor har, i Nepal och Norra Indien, med omfattande prostitution och sexslaveri. En beundransvärd insats som görs av organisationen genom att de befriar många flickor ur detta träsk. Är så bra att de också jobbar framgångsrikt med att förändra värderingar och med att påverka beslutsfattare. Love Nepal är värda stor respekt och stöd för sin fina verksamhet för några av de allra mest utsatta i världen.

Anders Axelsson sjöng visor på IOGT
Har idag också varit på IOGT:s 30 årsjubileum av sin lokal i Stockaryd. Jag hade förmånen att få vara där som representant för kommunen och överlämnade ett bidrag till verksamheten. Ända sedan IOGT startades, för 137 år sedan, så har grundvärderingarna varit solidaritet, demokrati och nykterhet. I mitt tal i kväll utgick jag från hur viktiga dessa värderingar har varit, är, och kommer vara också framöver. Min uppmaning blev att hålla fast vid dessa viktiga grundbultar i sin verksamhet också i framtiden!