lördag 12 april 2014

Stefan Gustafsson vs Helene Petersson om drogpolitik

IOGT i Stockaryd ordnade på onsdagskvällen ett samtal/debatt om drogpolitik mellan mig och socialdemokraten Helene Petersson.  Helene hade perspektivet utifrån sin riksdagsroll och för min del hade jag en mer lokal utgångspunkt utifrån den faktiska situationen i vår kommun. Jag berättade att åtgärder för att hantera drogsituationen bland Sävsjö kommun ungdomar är prioriterat. Polisen, fritidsgården, skolan och socialtjänstens vård- och fältgrupp har slagit larm om ökande narkotikaanvändning bland unga i kommunen. Dessutom märks att attityderna till droger och alkohol hos både ungdomar och föräldrar blir alltmer liberala.
En handlingsplan med insatser mot droger är på gång och det är en rad aktiva åtgärder som genomförs för att stödja och hjälpa de ungdomar som befinner sig i missbruk att bli drogfria. Det ska också intensifieras ett förebyggande arbete, som involverar föräldrar. Jag är ordförande i välfärdsrådet och där avsattes pengar för en föreläsning på Aleholmsskolan om drogarbete, för tobakskontrakt i årskurs 6 och 7 och en storsatsning på drogfritt arrangemang samband med skolavslutningen. Det blir också föreläsningar om sociala medier.