onsdag 19 maj 2010

Låt inte främlingsfientlighet stå oemotsagd

Är med i ett reportage på radio Jönköping om främlingsfientliga partier. Jag tror man gör ett generalfel om man tror man kan tiga ihjäl dessa. Jag tror inte man ska söka efter debatt med dem men om de basunerar ut påståenden eller skulle hamna i fullmäktige är det bättre att med en öppen debatt visa att man står för ett mänskligare Sverige och för ett okränkbart männikovärde. ”Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem” är tänkvärda ord av Voltaire. Även de som inte har åsikter vi tycker om måste få uttrycka dessa. När vi i en fri debatt låter åsikter brytas mot varandra ser alla vad som är skillnaden. SD försöker nu bli rumsrent genom att nödtorftigt skyla den bruna färgen och genom att lägga ut dimridåer med några populistiska frågor. Jag vill absolut hålla dem borta från alla beslutande församlingar och att ta debatten tror jag är bästa sättet.