torsdag 26 november 2020

Bårhusnedläggning, ett synnerligen dåligt regionbeslut

Per Malmqvist och Andreas Runeborn på
begravningstjänst berörs också av beslutet
 och jag har talat med dem om konsekvenserna
DET ÄR MINST SAGT märkligt att vare sig tjänstemän eller politiker i regionen har tagit någon kontakt med oss inför beslutet om att stänga Sävsjö bårhus. Jag kan ana att man var rädda för de protester som förstås skulle komma och valde helt frankt att hålla tyst och sedan utan förvarning ta ett överraskande beslut om nedläggning. Ett dåligt och mycket klandervärt agerande.

KONSEKVENSEN ÄR årligen över 2000 mil extra transporter med avlidna från Sävsjö kommun och omland. Ur miljöaspekt blir det över 4 ton mer koldioxidutsläpp och för dödsbon eller kommunen en merkostnad i onödan för varje avliden person med en sådär 3.000 kronor.

BESLUTET ÄR dessutom grundat på felaktiga uppgifter. Bårhuset beskrivs som nergånget och mögligt. Detta är inte sant. Här finns inget mögel och kylanläggningen är nyligen bytt och i toppskick. Visst skulle det vara trevligt med en uppfräschning med nya dörrar och någon ny plåtbeklädnad invändigt men detta inget som har med funktionen att göra. Beslutet går dessutom på tvärs mot regionens egna mål om att minska sin miljöpåverkan och koldioxidutsläpp.

 JAG UPPMANAR REGIONSTYRELSEN att riva upp sitt beslut. De kan sedan ta kontakt med mig så ska jag samordna ett samtal om ett upplägg som gör att bårhuset i Sävsjö kan vara kvar. Gör om och gör rätt!