torsdag 23 juli 2020

Debattartikel om höghastighetståg

Ett spanskt höghastighetståg
NI SOM FÖLJER mig vet att jag i flera inlägg varit kritisk till planerna på höghastighetståg. Men nu verkar  regeringen kommit till sans och höghastighetsprojektets ambition sänks och kostnadsramen kan därmed minska till 205 miljarder. Detta knappt hälften av en del tidigare bedömningar.

UTIFRÅN ETT INLÄGG i Jönköpingsposten för ett tag sedan har funnits en dialog mellan oss KSO i länet och regionledningen. Detta har landat i en gemensam debattartikel om  just höghastighetståg.

JAG VAR FÖRST TVEKSAM till artikeln men efter att höghastighetstågsprojektet är reducerat och efter att jag fått gehör för en rad ändringar i texten så känns den nu ok. Jag ser också ett värde att ställa upp så länet visar enighet. Det ger oss tillsammans en större styrka gentemot staten. Det är också viktigt att ställa upp för att en annan gång förhoppningsvis kunna få stöd när det är något viktigt för Sävsjö kommun som jag behöver de andras stöd för att få igenom.

DU KAN LÄSA vår gemensamma debattartikeln på följande länk:
https://savsjo.blogspot.com/2020/07/debattartikel-om-hoghastighetstag.html#more




DEBATT


I ledaren i Jönköpings-Posten 30/6 ifrågasätts satsningen på nya stambanor. Tidningen frågar sig hur den kan vara fortsatt prioriterad, med tanke på den nya ekonomiska situation Sverige befinner sig i som följd av coronapandemin. Det är riktigt att den ekonomiska utgångspunkten för Sverige på kort tid har förändrats kraftigt, både vad gäller offentlig sektor och stora delar av näringslivet. Det är just mot denna bakgrund som behovet av nya stambanor är större än någonsin. Vi står inför den snabbaste och mest genomgående strukturomvandlingen i modern tid, med fokus på att ställa om till ett mer hållbart samhälle och att trygga välfärden.

Strukturomvandlingen handlar om att på ett genomgripande sätt hållbarhetsanpassa såväl gods- och persontransporter som produktions- och konsumtionsmönster. Satsningen på nya stambanor blir helt avgörande som ryggrad i Sveriges fortsatta utveckling på kort och lång sikt. Jönköpings län får dessutom en central funktion för de nya stambanorna. Förutsatt satsningar på befintliga järnvägar innebär en satsning på nya stambanor en historisk möjlighet för vårt län.

Vårt län har en stor andel industri- och logistikföretag som är helt beroende av snabba och pålitliga transportvägar. Kompetensförsörjningen både till näringslivet och till det offentliga förutsätter att arbetsmarknadsregionerna blir allt större. Med tre stationslägen i länet för nya stambanor, Jönköping som knytpunkt för hela systemet tillsammans med satsningar på befintligt järnvägsnät utvecklas helt nya möjligheter för vårt län. När en stor del av den långväga persontrafiken flyttas till nya stambanor kan kapaciteten på befintliga stambanor för godstrafiken öka 4-5 gånger. Det skapar långsiktigt goda förutsättningar både för näringslivet och för en tryggad välfärd.

Ett beslut om sträckningen av de nya stambanorna lyfter också den våta filt som nu ligger över bostadsbyggandet och samhällsplaneringen i flera av länets kommuner. Vi vet att nya stambanor leder till betydande följdinvesteringar och många nya arbetstillfällen. Det kommer att bli en välkommen och nödvändig injektion i samhällsekonomin utifrån den kris vi nu befinner oss i.

Jönköpings-Posten lyfter även fram hur viktigt det är att inte tillåta infrastruktursatsningar att bli orimligt kostsamma och att det samtidigt finns en fara i att ha ett väldigt snävt perspektiv på kostnadsjakt. Vi håller helt med om detta. Det är angeläget att hela systemet med nya stambanor, tillsammans med befintlig järnväg, ses som en helhet för att kunna räkna hem stordriftsfördelar. Annars kan stora samhällsekonomiska värden gå förlorade i den totala investeringen. Ett bra exempel är stationen i Munksjöstaden. Om jakten på kostnader resulterar i att denna och andra stationer längs sträckningen placeras utanför stadskärnan missar vi ett av de viktigaste målen med de nya stambanorna - att knyta ihop södra Sverige till en enda stor arbetsmarknadsregion. Vi vet också från liknande regioner i Europa att stationslägen, och direkta kopplingspunkter med övrig järnväg, är viktigt för den storregionala tillväxt som nya stambanor leder till.

Efterfrågan på gods- och persontransporter ökar samtidigt som det finns en rad flaskhalsar i dagens järnvägssystem som gör att kapaciteten på banorna inte kan nyttjas fullt ut. För att vi ska bygga ett hållbart samhälle samtidigt som vi ska utvecklas som ett välfärdsland behövs både satsningar på befintlig järnväg och byggnation av nya stambanor!


Marcus Eskdahl
Regionråd och ordförande i nämnden för Trafik, Infrastruktur och Miljö

Anders Wilander
Kommunstyrelsens ordförande Tranås kommun

Anna-Carin Magnusson
Kommunstyrelsens ordförande Nässjö kommun

Anneli Hägg
Kommunstyrelsens ordförande Eksjö kommun

Ann-Marie Nilsson
Kommunstyrelsens ordförande Jönköpings kommun

Beata Allen
Kommunstyrelsens ordförande Aneby kommun

Carina Johansson
Kommunstyrelsens ordförande Gislaveds kommun

Gert Jonsson
Kommunstyrelsens ordförande Vaggeryds kommun

Hans-Göran Johansson
Kommunstyrelsens ordförande Värnamo kommun

Henrik Tvarnö
Kommunstyrelsens ordförande Vetlanda kommun

Kristin Hästmark
Kommunstyrelsens ordförande Gnosjö kommun

Linda Danielsson
Kommunstyrelsens ordförande Mullsjö kommun

Stefan Gustafsson
Kommunstyrelsens ordförande Sävsjö kommun

Susanne Wahlström
Kommunstyrelsens ordförande Habo kommun