onsdag 20 februari 2019

Otåliga företagare och SPF jubilerar

Samtal med Roland Carlsson över en kopp kaffe när
jag vid tidigare tillfälle besökte SPF
MÖTEN MED FÖRETAGARE, är intressant och viktigt. Jag har haft tre sådana möten som alla handlat om att dessa vill att vi i kommunen bättre ska leva upp till vår devis "Snabbt Enkelt och Nära".

FÖRETAGARE ÄR vana vid att agera snabbt och det kan därför vara frustrerande både för dem och för oss i kommunen att demokrati ibland kan upplevas som segt. Ändring av en detaljplan är ett exempel som alltid tar tid eftersom det kräver samråd, utställning och beslut i fullmäktige. Miljöundersökningar är ett annat exempel som tar tid att genomföra. Vi har medarbetare som sliter hårt men som inte alltid räcker till för att snabbt hantera alla de uppgifter som kommer in. Efter dagens samtal känner jag det angeläget att vi i budgetarbetet funderar över om vi behöver göra förstärkningar och omdisponering av våra resurser för att ännu bättre möta företagares behov av kommunala tjänster.

SPF SENIORERNA i Sävsjö hade på onsdagen sitt 40 års jubileum och jag var där för att från oss i kommunen visa vår uppskattning. I mitt tal lyfte jag fram hur viktigt SPF är för att skapa trivsel och gemenskap bland äldre. Jag talade om att vi tycker det är bra när de som är äldre bidrar till samhället med sin kompetens och erfarenhet. Jag uttryckte också att det är positivt att vi får ha pensionärsorganisationerna som bollplank i kommunen.