söndag 6 januari 2019

Skogspromenader nyttigt och skönt

Lätt snö, sol och skog så underbart!
JAG NJUTER AV SKOGSPROMENADER! Det är något alldeles underbart, något som jag inte riktigt kan beskriva men som gör att jag mår så väl av att komma ut i skogen. Nu när det är som mörkast kanske det tar emot lite att ge sig ut för en promenad. Men väl ute känns det välgörande för både kropp och sinne.

LÄSTE IDAG att i en del länder, framförallt i Japan och Korea kan människor ordineras tid i skog på recept. De menar att det är bevisat att  regelbundna skogspromenader sänker blodtrycket, hjärtrytmen och nivån av stresshormonet kortisol. De har också visat att när man vistas i skogen förbättras immunförsvaret genom att antalet vita blodkroppar ökar.

NU ÄR MINA lediga dagar slut för denna gång men jag ska försöka att fortsatt få till flera skogspromenader varje vecka. Det känns så positivt att vara i skogen och nu vet jag att det också leder till bättre hälsa.  Jag tycker Region Jönköpings läns läkare borde ordinera skogspromenader. Det skulle vara ytterligare ett sätt att öka folkhälsan i länet!