fredag 18 januari 2019

Samtal om Nässjö bangård och Jönköpingsbanan

Nässjös komplicerade spårsystem på bangårdsområdet.
TILLSAMMANS MED MINA KSO-kollegor på Höglandet och representanter för Trafikverket har vi idag diskuterat åtgärder för att rusta upp Nässjö bangård.

BEHOVET AV ÅTGÄRDER är stort eftersom en del av bangården har en historia ända tillbaks till när järnvägen byggdes så  det är en delvis gammal och komplicerad struktur som byggts ihop genom åren. Med moderna tåg och nya krav på signaler och längder på tågen så måste en modernisering ske.

FÖR REGION Jönköpings län är Nässjö en nod som måste fungera för att få ihop ett helt järnvägsnät i länet. Nässjö bangård är unik genom att det är hela sex olika järnvägsbanor knyts ihop här. För oss i Sävsjö kommun är Nässjö viktigt för snabba resor utan byte mellan Stockaryd/Sävsjö och Jönköping. Vi behöver också en välfungerande bangård för att kunna använda Stockarydsterminalen fullt ut.

EN AV SLUTSATSERNA idag var att det behövs en rad åtgärder på bangårdsområdet. Men det behövs också åtgärder, framförallt elektrifiering, på järnvägsbanorna Eksjö-Nässjö och Vetlanda-Nässjö. Jönköpingsbanan måste få högre kapacitet och den behöver dubbelspår.