måndag 14 januari 2019

Laddad för ordförandeutbildning

Denna ordförandeklubba gjorde jag i träslöjden en gång.
Jag tyckte redan då att vara ordförande verkade spännande.
MED NY MANDATPERIOD kommer det också nya politiker in för att axla olika uppdrag. För min del har jag fått uppdraget att på onsdag hålla en utbildning för alla ordförande och måndagen har jag därför till stor del vikt till förberedelsearbete.

DET HAR VARIT INTRESSANT att få reflektera över uppdraget att vara en ordförande. Det handlar om att vara en offentlig person, om att kunna formalia, följa lagar och regler, att lyssna till medborgarna, kommunicera med förvaltning, med sin styrelse och nämnd, med partiet och att bli granskad. Uppdraget som ordförande är komplext och mycket mer än att bara svinga klubban. Samtidigt som det kan vara utsatt och svårt är det inspirerande och fantastiskt roligt när man vet vad som gäller för uppdraget.

PÅ ONSDAG SKA VI gå igenom alla olika delar i ordförandeuppdraget. Vi ska också, i enlighet med önskemål från flera av de nya ordförandena, träna på att använda klubban rätt, hantera yrkanden och ställa propositioner. Jag ska dela med mig av tips och trix som jag snappat upp genom åren. En del av dessa har jag själv lärt mig av tidigare kommunalrådet Uno Nord som var min mentor när jag började som kommunstyrelsens ordförande i Sävsjö kommun. Jag ser fram emot onsdagen!