fredag 7 december 2018

Regionalutveckling viktigt fokus

Mia Frisk ny ordförandekollega
i regionen
FREDAGEN VAR precis som torsdagen inbokad för möte i Jönköping. Denna gång var kommunchefen och jag i Rosensalen på Rosenlunds vårdcentrum för möte med övriga kommunstyrelseordförande och kommunchefer i länet.

REGIONAL UTVECKLING, KULTUR, STAMBANOR var samtalsämnen. Det lyftes också en möjlighet att göra en samlad satsning i Almedalen. För min del har jag genom åren ifrågasatt värdet av att lägga pengar på detta åsiktsjippo. Denna gång tycker jag upplägget med en gemensam arena för hela länet låter mer intressant. Tanken är att försöka få med våra företag och jag fick uppgiften att för Höglandet kolla intresset bland trähusföretagen. Trähusbranschen betyder mycket för landets bostadsproduktion och är en viktig del av vår arbetsmarknad. För att underlätta för husföretagen behövs förändringar i lagstiftning och regelverk. Almedalen kunde vara en lämplig plats att driva sådan opinionsbildning. Ska bli intressant att se vad företagen tycker om en sådan gemensam satsning.

I SAMBAND med dagen i Jönköping har jag också fått tillfälle till samtal med den kommande ordföranden i Regionstyrelsen, Mia Frisk. Roligt att Mia får RSO-uppdraget och nu kommer vara med i länets ordförandenätverk.