torsdag 27 december 2018

Kassettband med välkända röster från Rörviksbygden

UNDER MÅNGA ÅR var jag på Rydéns finmekanik i Rörvik arbetskamrat med Marianne Andersson. Vi har under senare år träffats några gånger och pratat om livet och minnen från förr. Häromdagen fick jag två kassettband från Marianne som hon ville att jag skulle lyssna på och sedan ta hand om.

PÅ DET FÖRSTA kassettbandet är det en reporter, som jag gissar kan vara Sven-Olof Franzén, som speglar livet i Rörviks samhälle med intervjuer av Erhard Andersson, Stig Sjöberg, Ruth Sjöberg, Uno Romé och många fler. De berättar om ett samhälle med stor företagsamhet och många föreningar och kyrkor. Livsmedelsbutiken fungerar väl och behovet av fler bostäder är stort. Anna i Hundåsen (Anna Jonasson) medverkar och säger sig snart fylla 73 år. Av det kan jag gissa att programmet spelades in senhösten 1978 eller precis i början av 1979. Alltså nästan exakt för 40 år sedan!

PÅ DET ANDRA kassettbandet görs ett "hemma hos" reportage i ladugården hos Anna i Hundåsen. Där får vi möta Annas bror Gunnar Jonasson.  På detta band finns också ett reportage från när Modahls lanthandel firade 90 år. I somras besökte vi lanthandeln när den firade 120 årsjubileum så denna inspelning torde vara från 1988. Vera Gustavsson var då den som ansvarade för lanthandeln och hon och andra "Hjälmboar" hörs på inspelningen.

DET VAR EN MYCKET SPECIELL känsla att igen få höra röster från alla de här människorna som jag känner från min uppväxt. Roligt att höra dialekten och få en dimension till på vår bygds historia och utveckling. Tack Marianne för denna ovärderliga dokumentation. Jag ska försöka att förvalta inspelningarna väl. Nästa steg bör vara att göra en digitalisering så fler kan ta del av reportagen och så de finns säkrade för framtiden.