måndag 24 december 2018

God Jul och var rädda om varandra!

Eva Spångbergs ängel ser vakande på oss från vår julgran
JULAFTON ÄR EN DAG med många traditioner och stora förväntningar. Som barn upplevdes julklappsutdelningen som dagens höjdpunkt men egentligen var det nog, då som nu, allra viktigast att få ha gott om tid med nära och kära.

SAMTIDIGT SOM många av oss gläds åt gemenskap finns det andra som är ensamma. Det finns också människor i vår närhet som drabbats av sjukdom eller har det svårt på andra sätt. Under veckan har jag varit i kontakt med en mamma som har det kämpigt både själv och med sina barn. Det gör så ont i mig att inte kunna göra mer för dem. Under söndagen kom beskedet att den eftersökta flickan Nathalie från Eksjö har hittats död. Jag kan bara ana den förtvivlan som hennes nära och kära känner denna julafton. Vänner, sådana här händelser gör att jag inser hur viktigt det är att bry oss om varandra. Vi behöver alla få känna kärlek och behöver visa andra vår omtanke.

PÅ JULAFTON ÄR det en tradition  i vår familj att gå till Stockaryds kyrka för att vara med på julnattsmässan.  Det känns så rätt att i julnatten få sjunga julens sånger och ta del av det livsavgörande budskapet om hur Gud valde att komma till jorden som ett nyfött litet barn. Denna julafton kommer jag be en extra bön för de som är ensamma, de som sörjer och som har det svårt, gör gärna det du också.

Från mig vill jag nu till er alla få önska en Riktigt God Jul. Var rädda om varandra!

P.S. Julnattsmässan är på julafton klockan 23:00 i Stockaryd kyrka. Medverkar gör Ingemar Johansson och BrittMarie Broman, kanske ses vi där? D.S.