söndag 25 november 2018

Uniformerad personal värda all uppmuntran

Att vara flygvärdinna är ett slitgöra
VID VÅR FLYGRESA fascinerades jag över personalens uniformer. Flygvärdinnornas snygga scarfar och kjolar. Besättningen i övrigt med olika graderingar på axelklaffarna. Väl framme på Teneriffa möttes vi av uniformerad personal på flygplatsen, tulltjänstemän, poliser och så förstås de snygga turistvärdinnorna i sin kläddesign och uniform.

ALLA HAR DE ett uppdrag att betjäna oss och de gör stora ansträngningar för att skapa ordning och reda, ge oss skydd och bästa tänkbara service. Uppdraget är inte enkelt och inte alls så glamoröst som det kan tyckas i första läget. Trots deras tuffa jobb och fina insats finns en misstro mot uniformerad personal. Allt som oftast får de utstå klagomål och kritik för saker som de alls inte råder över.

Trevliga turistvärdinnor på TUI
NU ÄR VI TILLBAKS i Sverige och jag läser om den tråkiga utvecklingen med att man på sina håll kastar sten på uniformerad personal inom polis och räddningstjänst. Allra senast en allvarlig händelse mot en polismans bostad i söndags i Jönköping.

JAG TYCKER DET ÄR DAGS att vi alla kommer till insikt om vilken avgörande betydelse uniformerad personal har för ett stabilt och välfungerande samhälle. Jag tror att vi som en motkraft till allt negativt behöver kliva fram och visa vårt stöd.
    För min del brukar jag istället för att klaga vara noga med att visa tacksamhet och ge uppskattning. Varje gång ser jag hur mycket det betyder med positiv feedback. Uppmuntran lyfter och gör det viktiga jobbet roligare!

GOTT ATT VARA TILLBAKA hemma i Stockaryd, borta bra men hemma bäst!