torsdag 15 november 2018

Sorgen och glädjen de vandra tillsammans

I vackra Vallsjö kyrka var det idag begravning
för Hanna Andersson
"SORGEN OCH GLÄDJEN, de vandrar tillsamman, medgång och motgång här ständigt följs åt. Skyar med solsken, och suckar med gamman skiftar alltjämt på vår jordiska stråt" skrev på 1600-talet den danska biskopen Thomas Kingo. Textraden finns i en psalm och idag beskriver den så väl min upplevelse.

JUST I DAG var det begravningsgudstjänst för Hanna Andersson, en av mina medarbetare i kommunalhuset. Hon dog för några veckor sedan, endast 29 år gammal. Det känns så overkligt, sorgligt och orättvist men begravningsgudstjänsten var mycket fin. Komminister Erik Karlsson gjorde jobbet som officiant utomordentligt bra. Innerligt, ärligt och tänkvärt. Carina Hult gjorde en perfekt insats som organist och pianist. Linda Jägerhag sjöng solo finstämt och med inlevelse. En begravningsgudstjänst som blev ett vackert minne av den av många så älskade Hanna.

PRO FIRADE 60 ÅR i Kulturhuset och jag var med för att å Sävsjö kommuns vägnar lämna över en blomma och en liten penninggåva. I mitt tal lyfte jag fram vilken fin insats Pro gör för gemenskap, trivsel. Jag lyfte också fram betydelsen av att Pro är bollplank för oss i kommunen. Kändes lite konstigt att gå från begravning till festlighet men precis så är livet, sorgen och glädjen de vandrar tillsammans.