fredag 12 oktober 2018

Höghastighetståg, Jönköpingsbana och bromsfix

Bakbromsarna isärtagna på BMW:n
KOMMUNALT FORUM och referensgrupp om Nässjö bangård har varit fredagens uppgift. Möten som varit förlagda till Regionens hus i Jönköping.  Bland annat har en rad utvecklingsfrågor som bredband och digitalisering varit uppe för redovisning och workshops. 

DET SOM VÄCKTE allra mest känslor var att Trafikverket har kommit med besked om att de kommer dra ner hastigheten på de två första etapperna av det som på sikt skulle bli en ny höghastighetsbana med Jönköping som en knutpunkt. Nu ska farten blir 250 istället för tidigare inriktningen på 320 km/h. Dessutom har man meddelat att planeringen från Linköping till Jönköping pausas tills vidare.

TRANÅS, JÖNKÖPING, VAGGERYD OCH VÄRNAMO  har satt mycket hopp till en ny höghastighetsbana och de har långtgående planer på stationslägen och annan infrastruktur som effektivt skjuts i sank med Trafikverkets beslut. Besvikelsen är stor över detta bakslag och det kan jag ha en förståelse för.

FÖR MIN DEL tycker jag det är bra att Trafikverket fått ett mer balanserat synsätt på bygget av höghastighetsbanor. Det måste först ske en ordentlig upprustning av befintliga banor innan man genomför sådana här mastodontprojekt.  Vid dagens möte noterade jag att de flesta nu inser att när det nu inte kommer några höghastighetståg så måste det i detta nya läge ske en större satsning på Jönköpingsbanan, alltså Nässjö-Falköping. Detta för att klara ökad persontrafik och godstrafik från Jönköpingsregionen ut på stambanan. En satsning på Jönköpingsbanan har vi från Sävsjö under många år haft som prioriterat eftersom det ger oss en bättre tågförbindelse till Jönköping. Min förhoppning är dubbelspår Jönköping-Nässjö och det kanske nu blir möjligt, vi får se vad som blir nästa steg.

FREDAGSKVÄLLEN VAR JAG ENSAM hemma så jag passade på att byta bakbromsar på vår Bimmer. Bästa tänkbara avkoppling är att få jobba praktiskt, i synnerhet att meka med bilar är kul!

Länkar till några av mina tidigare inlägg om höghastighetståg:
https://savsjo.blogspot.com/2018/04/bromsa-forssmeds-skattesloseri.html
https://savsjo.blogspot.com/2018/01/sunt-uttalande-av-ny-landshovding-och.html
http://savsjo.blogspot.com/2017/05/regiondialog-om-hoghastighetsjarnvag.html
https://savsjo.blogspot.com/2016/09/agerande-for-rv30-med-kollegor-i-vaxjo.html