lördag 15 september 2018

Städdag och sevärd dokumentär om Ydre

Kommunalrådet på väg med present
till familj som fått barn.
LEDIG LÖRDAG och äntligen har jag fått tid till att städa och plocka i ordning efter allt valarbete.

JAG HAR IDAG sett SVT-dokumentären om livet i Ydre kommun. I dokumentären får vi följa bland annat min kommunalrådskollega  Sven-Inge Karlsson i hans kamp för att denna, en av Sveriges minsta kommuner, ska överleva. Han gör företagsbesök på Träullit som också har det kämpigt men får ett lyft med ny order. Värdshuset är nedlagt och omvandlat till asylboende. För att stimulera till barnafödande åker kommunalrådet själv ut och gratulerar alla föräldrar som fått barn med en present. I filmen känns livet och politiken i Ydre inte enkelt.

JAG KÄNNER stark sympati med Sven-Inge och hans envisa arbete för att hantera alla utmaningar och försök att få till utveckling. Det kan inte vara lätt att i en kommun med drygt 3500 medborgare finansiera kärnverksamhet och samtidigt få resurser till att jobba med kommunens framtidsfrågor. Men i Ydre kommun har Sven-Inge och hans Centerparti  en stark ställning. De gick framåt i senaste valet och är i Ydre lika stora som vi i KD är i Sävsjö. Jag tror att hans målmedvetna strategi att vara ute och prata med sina medborgare var det som hos dem precis som hos oss var nyckeln till framgången i valet.

VILL DU SE FILMEN så finns den på SVT Play på denna länk: https://www.svtplay.se/video/19134539/handelser-i-ydre