onsdag 19 september 2018

Roligt medborgarförslag om A-traktor

INNAN VALET var jag tillsammans med Anna-Karin Yngvesson på Rörviks skola för att berätta om demokrati och politik i region såväl som  kommun. För min del berättade jag om hur viktigt det är att engagera sig och att det finns många sätt, exempelvis att alla som bor i kommunen kan lämna medborgarförslag.

JAG BLEV GLAD när det efter jag lämnat skolan kom ett meddelande på Messenger från en av eleverna. Meddelandet var ett medborgarförlag om A-traktorer.

FÖRSLAGET GÅR UT PÅ att vi som kommun genom en skrivelse till regeringen ska försöka få till en höjning av hastigheten till 60 km/h. Förslaget motiveras med att A-traktorer är ett viktigt färdmedel  för ungdomar i vår kommun och att A-traktorer är en rolig hobby för många. Om man fick köra lite fortare skulle det inte skada motorn lika mycket. Lägre motorvarv skulle gynna miljön och A-traktorn blir med högre hastighet inte ett trafikhinder på samma sätt som nu, när de bara får färdas i 30 km/h.

HASTIGHET FÖR FORDON är inte ett kommunalt ansvar men eftersom förslaget är att göra en skrivelse till regeringen så har medborgarförslaget lämnats till oss i kommunstyrelsen för beredning. Det ska bli intressant att samtala om hur detta förslag ska hanteras. För min del tycker jag det är viktigt att visa denne unge man att vi tar hans förslag på allvar och att han får ett ordentligt svar.

LÄS OM BESÖKET på Rörviksskola på denna länk: http://savsjo.blogspot.com/2018/09/rorvikselever-hade-kluriga-fragor.html