onsdag 26 september 2018

Besök på Sjöbergs och möte med Daglig Verksamhet

Vid rundvandringen i fabriken visade Sven-Uno Svensson
hur man monterar hyvelbänkar
FÖRETAGSVECKAN ÄR I full gång, idag med ett lunchmöte på Sjöbergs Workbenches i Stockaryd.

PÅ PROGRAMMET var en presentation av Sjöbergs och dess nya delägare  Idun, Industri och Handel. Henrik Mella och Jonas Sandström från Idun och Jan Möllefors, Sjöbergs stod för informationen. Hans Carlsson från Swedbank var med och berättade om hur man bör tänka när det gäller ägarplanering och generationsskiften. Hans Carlsson lyfte fram hur viktigt det är att ha en tydlig ägarstrategi och att se till att det i bolaget finns en framtidsinriktad styrelse och VD. För att ett bolag ska utvecklas behöver företaget gå från att vara "ägarlett" till att vara "ägarstyrt".

FÖR MÅNGA ÅR SEDAN jobbade jag på Sjöbergs med ansvar för en grupp utvecklingsstörda personer som hade ett företagsintegrerat arbete där. Min uppgift var att göra verksamheten mer industriell och bättre ordnad med verktyg, arbetsbänkar med mera. Det var för mig förstås därför en speciell känsla att vandra runt i lokalerna och få tillfälle att hälsa på de som nu jobbar i denna grupp!

INNAN HEMFÄRD fick jag av Johan Sjöberg en bok o Sjöbergs histroria. Den ska jag läsa med stort intresse. TACK!