torsdag 31 maj 2018

Roligt med introduktion men bekymrad över alla avslut

Under torsdagen samlades all nyanställd personal i
kommunalhuset för en introduktionsdag.
DET ÄR ALLTID lika trevligt att få vara med när vi välkomnar ny personal! Ordningen i vår kommun är att alla nyanställda välkomnas med en speciell introduktionsdag i Kommunalhusets Vallsjösal. Min roll är att berätta om det unika med att jobba i en politiskt styrd organisation. Idag lyfte jag fram just personalen som vår viktigaste resurs. Jag blir glad över att se så många nya kompetenta och engagerade personer söker sig till arbeten i Sävsjö kommun!

MER BEKYMMERSAMT är att vi under en tid har haft många medarbetare som väljer att avsluta sin tjänst i kommunen. En del flyttar på grund av kärlek, andra för att de fått ett jobb med större utmaning eller med en bättre lön. Det som irriterar mig mycket är att en rad duktiga medarbetare slutar för att de har övertygats om att byta jobb av "headhunters" från andra kommuner. Det är en mycket tråkig utveckling att offentlig verksamhet ska jobba på detta sätt och därigenom också skapa en flyttkarusell av medarbetare som gör alla till förlorare.

SJÄLVKRITIK ÄR också på sin plats. På en så stor arbetsplats, som vår kommun, finns det också de som slutar för att de inte trivs eller för att arbetsmiljön inte är tillräckligt bra. Jag är ordförande i kommunens personalutskott och för min del ser jag att vi måste jobba mer med hur vi kan bli en ännu bättre arbetsgivare.