fredag 9 februari 2018

Vägar, järnvägar och fotoexpriment

Det här äldre paret "framkallade" jag idag från några
gamla negativ. Någon som vet vilka de är?
KOMMUNALT FORUM i Jönköping handlade idag om aktuella frågor inom området infrastruktur.
    För oss i Sävsjö kommun  gladde vi oss särkilt att planerna på en ombyggnation av stationsområdet i Sävsjö fanns med i redovisningen. Äntligen ska det bli en modern övergång med hiss över järnvägsspåren! För oss var det också intressant att få fördjupad information om det biogasprojekt som nu är på remiss till länets kommuner.

VI SAMTALADE OM RIKSVÄG 30 och bekymret med att Trafikverket försöker driva igenom en hastighetssänkning. Jag har idag åter lyft fram vikten av att det skyndsamt tas fram en studie som redovisar de åtgärder som är nödvändiga för att hastigheten ska bibehållas eller höjas.

IKVÄLL HAR JAG EXPERIMENTERAT med att digitalisera gamla 35 mm negativ. Jag har i fototidningar och på Internet hittat en del intressanta exempel där man fotar in negativen med sin digitalkamera. Jag har nu testat och ser att detta fungerar bra! Jag använder min iPad som ljusbord genom appen "Lightbox". Jag har satt mellanringar på mitt objektiv för att få en macrofunktion och sedan fotat med stativ och fördröjd utlösare. De fotade originalen framkallade jag sedan i mitt favoritprogram för bildredigering, Capture One 11. Även om det idag bara var experiment så tycker jag resultatet var så bra att jag kommer fortsätta att testa och förbättra tekniken. Kul när det fungerar!