torsdag 22 februari 2018

Jag är utled på marknads- och opinionsundersökningar

Har idag svarat på en NOVUS-undersökning från polisen
som kändes angelägen
DAGLIGEN KOMMER nya undersökningar där de vill veta vad jag som ledande politiker tycker om olika saker. När det sker via telefon så börjar man ofta med att berätta "Det är bara är några korta frågor". När jag sedan börja svara så visar det sig långt mer omfattande.

DENNA EPIDEMI med undersökningar är minst sagt påfrestande och har blivit en besvärande tidstjuv. Ibland känner jag mig dessutom lurad när man av undersökningens frågor märker att syftet är att gynna något kommersiellt intresse.

HELT KLART HAR UNDERSÖKNINGARNAS initiativtagare bestämda syften med sina undersökningar. De är aldrig neutrala. För min del hanterar jag det genom att allra först kolla upp vem som är undersökningens uppdragsgivare. Är det Sveriges Kommuner och landsting, Polisen eller någon annan organisation som vill veta mer för att kunna förbättra sitt arbete gentemot oss som kommun så svarar jag på frågorna. Annars avstår jag numera. Novus, Sifo, Demoskop och andra undersökningsföretag ska inte stjäla tid som jag hellre använder för våra medborgare.

JAG FICK PÅ MORGONEN ett mejl från en reporter på Radio Jönköping som frågade om jag tänkte begära att Ebba Busch Thoor ska avgå pga det dåliga opinionsläget.  Jag svarade tydligt nej. Men jag är oroad över opinionsläget och hur denna aldrig sinande ström av undersökningar triggar journalister och förstärker trender. Faktum är att alla vill vara med en vinnare och ingen med en förlorare och därmed så påverkar undersökningarna i sig själva opinionen mycket kraftigt. Detta är ett stort demokratiskt bekymmer!