lördag 20 januari 2018

Momsfritt upp till hundra och en tjuga i administration

HAR DU PRECIS SOM JAG köpt grejor från Kina? Utbudet är oändligt och priserna otroligt låga på handelsplatser som E-bay och Wish. Jodå, jag tycker man ska gynna den lokala handeln och så långt möjligt gynna våra egna butiker. Men det undantar inte att det också ska vara möjligt att söka upp och importera varor om man själv så önskar. I ett fritt land så måste vi ges möjlighet att välja!

DENNA VECKA har de så kallade Kinapaketen väckt massor av ilska framförallt bland ungdomar som nog är de som köpt allra mest. Anledningen är att PostNord nu aviserat att de ska ta ut en administrativ avgift om 125:- per paket plus moms. PostNord inför alltså som monopolföretag ett ensidigt handelshinder som drabbar unga och andra som har små ekonomiska resurser. Många jag mött är ordentligt uppretade på att inköp av småprylar med försumbart värde ska få påslag av moms och avgifter som de tycker är helt orimliga.

JAG TYCKER att regeringen nu måste agera och kalla upp Postnord och Tullverket för överläggningar så denna fråga får balans. Jag tror de flesta anser att det är rimligt att moms ska betalas på import och att posten tar ut en avgift för den kostnad hanteringen kostar dem. Vi ska ju inte subventionera billig direktimport. Men med kvalificerat datorstöd och effektivt hanterat kan inte den kostnaden vara 125:- per försändelse. Det borde gott räcka med en tiondel av det priset.  I många länder har man för att göra det smidigt dessutom infört ett fribelopp. Så mitt förslag är att låt allt under hundralappen förbli momsfritt och sänk administrationsavgiften till max en tjuga. Detta tror jag skulle vara ett folkligt och uppskattat förslag! Det skulle inte heller påverka vår lokala handel i Sävsjö kommun ett dyft!