lördag 27 januari 2018

Bildoktor lördagssyssla

STETOSKOP OCH INJEKTIONSSPRUTA är två bra verktyg som jag använder när jag tar på mig overallen och axlar rollen som familjens bildoktor.

IDAG VAR DET DOTTERN som kom hem och önskade hjälp med konstigt missljud i Peugeoten. Stetoskopet kom till användning eftersom det är ett suveränt hjälpmedel för felsökning även på bilar. Det visade sig att  bromsarna kärvat och det blev till att montera ner, rengöra och smörja.
    Ett bra redskap för smörjning är en injektionsspruta. Jag fyller sprutan med en tunn oljeblandning som passar även för gummi. Den tunna nålen sticker jag in under trånga gummidamasker och andra svåråtkomliga ställen för att smörja. Lätt som en plätt! Om Hasse Pettersson någon gång behöver en vikarie för Bosse bildoktorn är det bara att slå en signal, jag ställer upp!