torsdag 2 november 2017

Sociala medier ger obändig styrka åt #MeToo men blir destruktiv plattform för troll

Bredband och Internet plattform
för både ont och gott
PÅ MORGONEN LYSSNADE jag till ett reportage om hur ett 90-tal unga ryssar lyckades ställa till oreda och kalabalik i senaste USA-valet. De var anställda på en trollfabrik i S:t Petersburg och hade bara ett enda uppdrag, det vara att plantera ut falska nyheter och annonser. Framförallt på Twitter och Facebook med syftet att bilda opinion samt skapa kaos. De lyckades långt över vad de förväntat själva och skapade förvirring så väl som ett omtvistat valresultat. Efter valet har det tidigare starka, demokratiska USA förlorat i anseende och det stora landet tappar nu, med sin märkliga president i spetsen, successivt i förtroende och inflytande. Samtidigt har det sammanhållna auktoritära Ryssland blivit starkare och framstår som en ännu tydligare världsmakt. Utvärderingen visar att de ryska trollfabrikerna var ett långt vassare vapen än någon kunnat ana.

VI GÅR NU IN I EN VALRÖRELSE i Sverige. Det är oerhört viktigt att vi inte fortsätter vara naiva svenskar utan inser att ryska troll och kraften i sociala medier är ett reellt och kraftigt hot också mot den svenska demokratin. Du och jag måste vara vaksamma det kommande året och kritiskt granska nyheter och påståenden som kommer florera.

DET ÄR SAMTIDIGT fascinerade att se den obändiga, positiva kraft som finns på sociala medier i haschtaggen #MeToo. Miljontals kvinnor från hela världen och från alla delar av samhället kliver fram och vittnar om övergrepp och trakasserier. Äntligen vågar kvinnor berätta om hur de utsatts av olika sexualbrott och vi inser nog alla vilket stort samhällsproblem detta är. Jag skäms över att det är män som beter sig så illa och jag blir så förfärligt arg över dessa katastrofala ynkryggar och bedrövliga svin som så hänsynslöst utnyttjar kvinnor.

DET SOM NU SYNLIGGÖRS är en enda stor samhällelig värderingskris. I synnerhet en del av oss män har tappat bort den etiska kompass som visar vad som är rätt och fel. Det som nu kommer fram visar också vilken förödande inverkan på omdömet som alkohol har. Under min mångåriga uppgift som ledande politiker har jag sett och hört mycket som jag aldrig någonsin kan berätta. Förlorat omdöme genom alkoholpåverkan och bristande värderingar är alltid det egentliga problemet.

Jag oroas över den kraft som finns i sociala medier som kommer i händerna på trollen. Men jag gläds samtidigt över den positiva styrka som #MeToo ger på Facebook och Twitter för att synliggöra övergrepp och avslöja fula gubbar!