söndag 22 oktober 2017

Tre spännande rikstingsdagar har gett ny energi

Förstås lite kul att jag fick tala i direktsändning i SVT2
UNDER TRE RIKSTINGSDAGAR har vi som ombud tillsammans format Kristdemokraternas politik de kommande åren. Det som jag denna gång tycker varit allra viktigast är att "Välfärdslöftet" och äldrefrågorna lyfts fram så tydligt. Det är ingen tvekan om att en del i den kristdemokratiska visionen är att Sverige ska vara tryggt, säkert och bli det bästa landet att åldras i!

OM VI SOM KRISTDEMOKRATER får bestämma så blir det sänkt skatt för äldre som jobbar, mer tillgänglig och trygg vård genom återinförd "Kömiljard", slopad pensionärsskatt, bättre hemtjänst och en äldreboendegaranti för alla över 85 år.

UNDER TREDJE DAGENS förhandlingar så hade jag ansvaret att vara talesperson för kristdemokraterna i Jönköpings län i frågor om landsbygd, vägar, järnvägar och bostäder. I mitt tal till rikstingsdeltagarna pekade jag på vikten av att investeringar sker i hela landet och om bekymren med att staten inte klarar av att hålla tillräcklig säkerhet och kapacitet på det viktiga vägnätet.
    Det diskuterades också möjligheten till kommunala poliser. Jag tycker det är utmärkt att kristdemokraterna nu vill att kommunerna ska kunna finansiera egna poliser. Poliser som jobbar i den egna kommunen men som formellt är anställda inom det statliga polisväsendet. Om detta förslag får gehör tror jag varenda kommun kommer se till att antalet lokala poliser ökar!

NÄR JAG SUMMERAR rikstinget 2017 så tycker jag att det inspirerande tal som hölls av partiledaren Ebba Busch Thor är det som gav mig mest ny energi. Hon talade med sånt eftertryck om vår värdegrund och på vilket sätt kristdemokraterna gör skillnad. Här följer ett avsnitt ur talet:

     "Vi är ett parti byggt på kristna värden. Det är därför vi kallas för Kristdemokraterna. Det handlar om alla människors okränkbara värde. Att det är skillnad på rätt och fel. Att vi har ett ansvar för vår nästa. Men man kan också sammanfatta vad dessa värderingar för med sig på ett väldigt konkret sätt:
Om du bryr dig mer om kvaliteten i sjukvården än vem som levererar den, då är du kristdemokrat.
Om du tror att familjer bättre vet hur de ska lägga upp sin vardag än politiker som Annika Strandhäll, då är du kristdemokrat.
Om du tycker fler äldreboenden är viktigare än kommunala skrytbyggen, då är du kristdemokrat.
Om du tycker skatten ska sänkas för pensionärer och barnfamiljer som halkat efter då är du kristdemokrat.
Om du vill se 10 000 fler poliser för ökad trygghet på våra gator, då är du kristdemokrat.
Om du vill att välfärdslöftet ska gälla både idag och imorgon. Ja, då är du kristdemokrat!"

EFTER TRE RIKSTINGDAGAR är det dags att återgå till jobbet på hemmaplan med ny energi och entusiasm. TACK FÖR FÖRTROENDET ATT VARA RIKSTINGSOMBUD!