torsdag 3 augusti 2017

Drop- in med bekymmer och Sterner

På internet visar man att Drop-in är öppet.
Väl på plats sitter i lapp med gem att den är
stängd. Bilprovningen i Vetlanda har en del
att förbättra när det gäller kommunikation
Fick besked från Tranportstyrelsen att min Yamaha Wildstar fått körförbud på grund av utebliven kontrollbesiktning. Bäst att ta tag i saken och försöka fixa detta så jag gick via nätet in på "vår" besiktningsstation i Sävsjö. Blev överraskad över att de stängt verksamheten helt under tre veckor. Besiktning är en viktig service och jag tycker det åtminstone borde vara en begränsat öppethållande även under sommaren.

JAG ÄR TROGEN de anläggningar och den service vi har på hemmaplan men i detta läge fick jag söka mig utanför kommungränsen för att få en besiktning.
    Jag har aldrig tidigare besiktat i Vetlanda men eftersom de enligt hemsidan hade öppet en Drop-in service så tog frugan och jag en sväng dit. Väl på plats så hade man med två gem satt en liten lapp att idag var Drop-in stängd. En tjänsteman upplyste dessutom om att det ändå bara gällde bilar och lastbilar. Gick via min telefon in och kollade och då fanns det gott om lediga tider så jag bokade en tid. Efter en liten stund fick jag min besiktning genomförd. En vänlig besiktningsman kollade att allt var ok och gav grönt ljus för att åka vidare ett år till.

JAG TYCKER INTE det är bra att Besikta får stänga den enda besiktningen vi har i vår kommun i hela tre veckor. Det är dåligt att Bilprovningen i Vetlanda erbjuder Drop-in via internet men sedan hänger upp en lapp på stationen om att det är stängt, en lapp som man kan se först när man är på plats. Bättring önskas!

I DAGENS TIDNING ges stort utrymme åt, Mikael Sterner, en Socialdemokratisk politiker. Tyvärr är uppgifterna i artikeln felaktiga och sammanblandade i en röra som gör den omöjlig att bemöta. Han säger exempelvis att vi i kommunstyrelsens arbetsutskott skulle nekat honom en ersättning. Vi har överhuvudtaget inte haft något sådant ärende för behandling. Han säger felaktigt att Kristdemokraterna och Centern håller på att lägga över ansvaret för den sociala omsorgen på kyrkan och ideella föreningar. Jag kommer inte begära något genmäle på hans anklagelser. Jag förväntar mig istället att Socialdemokraterna själva hanterar Mikael Sterner och hans påhopp och konstigheter.