onsdag 12 juli 2017

Samtal med Eidersjö om gemensam historia

Vilket intressant samtal det blev när Annette och jag idag var hembjudna till Ingalill och Lennart Eidersjö!

LENNART KOM 1939 som 2-åring till Nya Hjälmseryd tillsammans med sina föräldrar Valter och Sonja. Valter hade då blivit övertalad av Hjälmserydsprofilen "Saliga Emma" att komma till det alldeles nybyggda Filadelfiakapellet för att bo där och bygga upp en församlingsverksamhet. Intressant är att byggmästaren som ansvarade för bygget av Filadelfia var min farfar Gustav Carlsson i Föreberg.
    Under många år levde familjen Eidersjö nära människor i bygden. Många med rötter i Hjälmseryd minns dem väl. Valter och Sonja blev vänner med både min farmor Asta och farfar Gustav så väl som min mormor Adina och morfar Gustav. Lennart blev under uppväxten kompis med min pappa Laile och hans bror Lewi.

FÖR MIG VAR DET SÅ ROLIGT att under några timmar få prata om vår gemensamma historia. Om kapellet i Hjälmseryd där vi båda bodde en del av vår uppväxt. Förstås särskilt intressant att få veta mer om pappa Laile och mamma Ulla som dog endast 57 och 58 år gamla. Vi pratade om Fritjof i Kroxhylte, Gunnar i Lindö, Ville i Duggabacka, Anna i Hundåsen, JontErik, och många andra profiler som levt i Hjälmserydsbygden. Intressant att trots ganska stor ålderskillnad mellan Lennart och mig har vi båda gått i Hjälmserydsskola och där haft kantor Lennart Petersson som lärare.

VALTER OCH SONJA EIDERSJÖ bodde kvar i Filadelfiakapellet fram till 1946 då de flyttade till Skärshult till en gård de köpt där. Livet som bönder passade inte  så 1950 flyttade de till Borensberg, där nu Lennart och Ingalill också bor.

TACK INGALILL OCH LENNART för gott kaffe och trevligt samtal om vår historia!

PÅ LÄNKEN kan du läsa blogginlägg om mitt vårtal 2016 i Hjälmseryd:
https://savsjo.blogspot.se/2016/04/hedrande-fa-vartala-i-hembygd.html