onsdag 26 juli 2017

Reflexioner om het inrikespolitik

Infrastrukturminister
Anna Johansson
För oss som är intresserade av politik är det en ovanligt het sommar, både inrikes och utrikes!

JAG HAR HÄR på bloggen vid ett par tillfällen kommenterat IT-skandalen. De bedömningar som jag gjort hittills verkar stämma hyggligt.
    Det överraskade i måndags att Stefan Löfven utövade så svagt ledarskap och inte visade att man är en regering som tar ansvar för sina misstag. Anna Johansson är som infrastrukturminister ytterst ansvarig för transportstyrelsen. Stefan Löfven borde klargjort att han som regeringschef inte accepterar att någon minister glider undan eller klarar sig genom att skylla på andra. Hade han visat handlingskraft och entledigat Infrastrukturministern tror jag han möjligtvis hade kunnat undvika det misstroendevotum som nu är ett faktum

EN ANNAN BEDÖMNING JAG GÖR är att alliansen spelar ett högt spel. Jag anar att det så småningom mycket väl kan komma fram att outsourcingen av den känsliga IT-verksamheten kan ha drivits av M och sedan godkänts av tidigare alliansregering. Hela frågan kan i så fall bli en bumerang som slår tillbaka.

FÖR MIG KÄNNS det inte heller så bra att se hur utvecklingen går mot att denna fråga, om rikets säkerhet, blir mer och mer ett politiskt strategispel. De mått och steg som vidtas beror på vilka strategiska vinster partierna kan få, inte av hur det påverkar landets säkerhet och den stora frågan i sig.
    IT-skandalen började för flera år sedan och är synnerligen allvarlig. Men är det rimligt att vi svenskar ska betala stora kostnader för att riksdagsledamöter, som just nu semestrar när och fjärran, skyndsamt ska släppa det de har för händer för att åka till Stockholm och rösta om ett misstroendevotum? Jag tycker att man, istället för den utspelspolitik vi ser nu, borde sett till att KU fått agera precis som Mikael Oscarsson(KD) föreslagit. Rätt ordning borde varit att därefter använda misstroendevotum som ett verktyg. Då hade det också skett när riksdagen åter öppnats.