torsdag 15 juni 2017

Dags för Hägglund att ta över som hövding?

Håkan Sörman välkomnades till Sävsjö för några månader
sedan. Nu  redan dags att ta avsked.
Jag fick idag ett mejl från landshövding Håkan Sörman där han lovordar vårt län men samtidigt ger beskedet att han vill avsluta sin tjänstgöring i förtid. Civilministern har beviljat detta och Håkan lämnar därmed landshövdingeuppdraget första oktober efter endast drygt ett år i tjänsten.
    Jag tycker det är tråkigt och en förlust för länet eftersom Håkan Sörman besitter en stor kompetens inom kommunområdet utifrån tidigare uppdrag som kommundirektör och senast som VD för vår samarbetsorganisation Sveriges Kommuner och Landsting. Regeringen hade gett honom ett förordnande på två år och nu blev det endast ett.

REGERINGEN BÖR NU VARA MER LÅNGSIKTIG i sitt val av ny landshövding i Jönköpings län och jag tycker att man denna gång ska ta kontakt med Göran Hägglund. Han skulle bli en alldeles utmärkt person för denna post och skulle dessutom bli mer långsiktigt!

FÖR MIN DEL HAR JAG TVÅ DAGAR i rad varit i Mullsjö för möte med mina kollegor från övriga länet. Ibland har dessa möten mest känts som bortslösad tid men denna gång blev ett lysande undantag. Bra ordnat program med suveräna föreläsare. Thomas Andersson från Högskolan i Skövde har talat om "Medarbetarskap i offentliga organisationer". Malin Moren medverkade andra dagen på temat "Konsten att kommunicera och påverka, medarbetarsamtal och lönesättande samtal." Jag kommer att ha stor nytta av dessa dagar i arbetet framöver!