onsdag 26 april 2017

Slå aldrig på någon som ligger, eller

Drevet efter Monica Evertson har varit enormt sedan organisationen "IRM - Inte Rasist Men" efter nyår avslöjade att hon publicerat rasistiska bilder och texter i sociala medier. Detta något jag skrev om här på bloggen 13 januari.
    I går kom beslutet att partistyrelsen i SD utesluter Monica Evertson från partiet och idag avsäger hon sig alla kommunala uppdrag. Drevet efter Monica har fortsatt och kommentarerna på sociala medier är många.

SLÅ ALDRIG PÅ NÅGON SOM LIGGER säger en gammal hedersregel. Tyvärr är detta en regel satt ur spel inte minst genom just sociala medier. För min del reagerar jag ofta precis tvärtom. Min ryggmärgsreflex är att försvara den svage och att stå upp för den som är utsatt.
    Det är förstås helt idiotiskt att som politiker publicera kränkande kommentarer och rasistiska bilder. Men processen inom SD efter detta avslöjande visar att det också inom detta parti finns en partiorganisation som tar avstånd och som formellt hanterar frågan korrekt. Man har inte bara gått på drevets "korsfäst" utan noga utrett och efter en demokratisk process bestämt sig för en uteslutning. Precis så som det ska fungera.
    När beskedet igår kom om uteslutning ringde Monica mig för en stunds samtal. Hon ville till mig först berätta att hon inte vill vara politisk vilde utan lämnar alla kommunala uppdrag. Idag kom hennes formella avsägelse. Precis så som en politiker ska göra. Schysst att hon först ringde mig och helt rätt att acceptera det inom SD demokratiskt fattade beslutet om uteslutning och nu lämna uppdragen.

JAG KOMMER ALDRIG ACCEPTERA RASISM eller kränkning av andra männikor men i just detta fall tycker jag Sverigedemokraterna och Monica Evertson handlar helt rätt!

LÄS TIDIGARE BLOGGINLÄGG om detta på följande länk:
http://savsjo.blogspot.se/2017/01/stor-majoritet-av-kloka-och-schyssta.html