torsdag 6 april 2017

Ny butik och öppnad närtrafik i Rörvik

Vilken positiv dag för Rörvik när vi med mycket folk och i strålande solsken invigde den helt nya livsmedelsbutiken. För tre år sedan stängde tyvärr ICA Glimten men idag glädje när Junaid Khan öppnade en Handlar´n butik, ett koncept inom Axfoods för mindre orter.
    Jag hade förmånen att tillsammans med förskolebarn klippa invigningsbandet och i samband med det så fick jag hålla ett invigningstal. Jag talade om tacksamhet för alla som satsat för att de ska bli en butik. I mitt tal nämnde jag Landsbygdsmentorerna med Stig Hellström i spetsen, Länsstyrelsen, SNAB, Samhällsföreningen, kommunen och fastighetsägaren.

ANSVAR, DIALOG och UPPMUNTRAN var tre nyckelord som jag i mitt tal skickade med till Rörviksborna. Ansvar, ska vi ha en butik måste vi alla ta ansvar för den. Dialog, att prata med varandra är viktigt men är du missnöjd med något prata inte med grannen utan med butiksägaren, men för en ödmjuk dialog. Och uppmuntran, det är tufft att driva butik på landsbygden. Som handlare behöver man uppmuntran.

EN ÖNSKAN OM LYCKA TILL och all framgång framfördes också med en blomma från Sävsjö Näringslivs AB och Sävsjö kommun

NÄRTRAFIKEN till Rörvik upphörde när livsmedelsbutiken stängde. Men med dagens invigning så fyller Rörvik kraven för att vara en ort för närtrafiken. Så idag öppnades också möjligheten för de som bor i omlandet att åka in till samhället med denna fina service från Länstrafiken!