fredag 28 april 2017

Dags för nummer ettusen

Helt otroligt, men detta är faktiskt inlägg nummer ettusen! Detta förstås en milstolpe i bloggandet och det gav mig anledning att ikväll ägna mig åt en liten tillbakablick på inläggen genom åren.

DET BÖRJADE AV NYFIKENHET i april 2010 och första året blev det bara 37 inlägg. Under åren har responsen på bloggandet inspirerat till att fortsätta och år för år har antalet inlägg ökat.
    Antalet som tittar in på bloggen har också blivit fler och fler. För mig känns det hedrande att många väljer att läsa mina enkla små inlägg. Varje vecka möter jag människor som vill prata om det jag skriver, ge uppmuntran, eller dela med sig av synpunkter och tips, så roligt, fortsätt med det!

REFLEKTERA OCH BEARBETA olika händelser för egen del var ett av motiven till att jag började blogga. Mest utifrån mitt jobb som kommunstyrelsens ordförande i Sävsjö kommun.
    Bloggandet har också för mig varit ett sätt att öppenhjärtigt berätta om mitt jobb och ett sätt att ge information om vad som händer i kommunen utifrån mitt perspektiv.

PÅVERKA I VIKTIGA FRÅGOR är också ett av mina syften med bloggandet. På senare tid har jag lagt en hel del krut på att försöka få till en förbättring av riksväg 30 och ser det som en stor framgång att regeringen tog bort Trafikverkets hastighetssänkning.
    Klimatfrågor och särskilt biogas är något som ligger mig varmt om hjärtat och här har jag försökt att påverka för att få bra beslut.

MEDIAUPPMÄRKSAMHETEN runt bloggen har av och till varit ganska stor. Inläggen har citerats i radio, sociala medier, lokaltidningar och finns också med i en bok. Landshövding Lars Engqvist har citerat bloggen. Tidningen Dagens Samhälle snodde ett foto här på bloggen och jag uppmärksammade i ett inlägg att det var anmärkningsvärt att en så stor tidning struntade i upphovsrätten. Inom några timmar efter jag publicerat det kritiska inlägget ringde tidningsledningen och meddelade att de skulle vidta en undersökning om vad som hänt och efter några dagar framfördes en ursäkt och de ville gottgöra sitt felsteg.
    Hallpressen begärde krismöte med anledning av att jag kritiserade en krönika i Smålands Dagblad/Vetlandaposten. Det blev ett inlägg där jag berättade om ett av de märkligaste mediamöten jag varit med om.

HUR DET ÄR ATT LEVA MED STOMI är också något som jag berättat om lite då och då. Allt började med en stor operation 2012 och det har mestadels fungerat bra men också varit bekymmersamt några gånger. Exempelvis berättade jag här på bloggen historien om varför jag numera kallas "Kokosmannen" på Höglandssjukhuset i Eksjö.
    Jag är glad över att en stor nordisk tidning för stomiopererade uppmärksammat mitt bloggande och i nästa nummer finns en artikel om mitt liv som bloggare, kommunalråd och stomiopererad.

DET VAR LITE BLOGGREFLEXIONER SÅ HÄR PÅ KVÄLLSKVISTEN. Nu lämnar jag historien och blickar framåt igen! Tack för att du läser, Vi ses snart igen!