lördag 4 mars 2017

Reflexioner från taknocken

Utsikt från taknocken en regnig lördagskväll
Min uppgift har varit att under dagen städa på vinden och dra VP-rör till en fläktinstallation. Det är bökigt, trångt, massor av sågspån och lite råttskit här och där. Men ändå, så skönt att jobba praktiskt och få tid att fixa sådant som jag tänkt göra så länge, men det har inte blivit av.

Vi har ett högt hus och på vinden finns en taklucka som man kan använda när skorstenen ska sotas. När dagens arbete var avslutat tog jag mig ut genom luckan och kikade ut över Stockaryd från min taknock. Regnet öste ner och folk satt inne i och kurade. I vart och varannat hem glimrade en TV, förmodligen "Mellon" som stod på. Är en speciell känsla att från ovan se ut över omgivningarna, fundera och reflektera både över vårt samhälle, men också över veckan som gått och dagar som kommer. Den fina vyn ger liksom lite vidare perspektiv på tillvaron.