fredag 10 februari 2017

Uppskattad polischef går vidare till nya uppgifter

Foto från möte i somras med polischefen Christian Winkler
Åter en dag med arbetsuppgifter i Jönköping. Först möte med kommun- och regionkollegor för samtal om infrastruktur. Anledningen till mötet är att det nu är dags att göra nya investeringsplaner för vägar och järnvägar. Jag har för min del lyft vikten av en bra process och att kommunerna måste få bli delaktiga i planeringsarbetet. Roligt att detta gav positivt gensvar och vi kommer nu bli mer involverade i arbetet än vad som först var tänkt. Både jag och flera andra nämnde riksväg 30 och de bekymmer som finns med att Trafikverket sänker hastigheten utan att kommunicera med kommunerna. Dessutom utan att noggrant analysera effekterna för näringsliv, boende och attraktivitet. För min del har jag efter dagens möte gott hopp om att  få med riksväg 30 bland de vägar som ska åtgärdas.

Jag har idag också varit på möte med Smålandsturism och beslutat om nya ägardirektiv för det gemensamma bolag som driver denna samordnade turistverksamhet.

Dagens tråkigaste meddelande kom från Christian Winkler, uppskattad polischef på Höglandet. Han meddelade i personligt SMS att han från 1 april tillträder nytt uppdrag i Östergötland. Christian Winkler har varit en mycket bra samtalspartner för oss i Sävsjö kommun och har tillsammans med kommunpolis Anders Sjöö varit mycket betydelsefull i det goda samarbete som vi haft runt samverkansavtal, medborgarlöften med mera. Det är trist att vi inte får behålla Christian på Höglandet men jag är samtidigt glad för att han har fått möjlighet till nya karriärsteg inom polisväsendet. Jag önskar Christan Winkler lycka till i sitt nya uppdrag!