måndag 23 januari 2017

Nu har vi en plan mot hedersrelaterat våld och våldsbejakande extremism

Anna Aspås redovisar handlingsplan mot hedersrelaterat våld
Barnkonventionen, förskolelokaler, hedersrelaterat våld och våldsbejakande extremism var stora frågor för kommunfullmäktiges ledamöter att debattera och besluta om ikväll.

Ett av besluten var att ordna utbildning för alla förtroendevalda i barnkonventionen och att nämnder och styrelser ska belysa barnperspektiv i sina bokslut.

Det blev bra föredragningar av Lars-Göran Andersson som berättade om handlingsprogram mot våldsbejakande extremism så väl som av Anna Aspås, Jane Wågman och Molly Göransson som informerade om arbetet att ta fram handlingsplan mot hedersrelaterat våld. Bra och väl genomarbetade handlingsprogram, i angelägna ämnen, som fullmäktige enhälligt ställde sig bakom.

För min del talade jag i fullmäktige om att vi politiker tydligt måste ta avstånd och markera mot hedersrelaterat våld och våldsbejakande extremism. Jag lyfte fram vikten av att samarbeta med civilsamhället om vi ska nå resultat. Vi kan inte nog poängtera att allt ytterst har sin utgångspunkt i våra värderingar och värdegrund. Det är för mig helt självklart att vi ska vara tydliga med att vi aldrig ruckar på grundläggande begrepp som demokrati, yttrandefrihet, jämställdhet, och allra ytterst alla människors unika och lika värde!

Att vi står upp för detta är viktigt för oss, men förstås också för de som flyr och kommer till vårt land undan förtryck och våld! Jag nämnde ikväll att det för mig blivit än mer angeläget att kliva fram och stå upp för goda värderingar utifrån den skrämmande våg av populism, individualisering och egoism som nu drar fram över världen. Ett närliggande exempel är det budskap som den nyvalde amerikansk presidenten förmedlade i sitt installationstal i helgen.

Utifrån det som händer i världen, här i Sverige och allra närmast i vår kommun så förde jag fram att vi som politiker och representanter för politiska partier har ett särskilt ansvar att ta avstånd från all from av extremism, hedersrelaterat våld och kränkande uttryck. Jag försökte starkt betona att vi som politiker har ett ansvar att kliva fram och tydligt stå upp för goda värderingar, inte minst som föredömen för våra barn och ungdomar!

Tidigare blogginlägg i ämnet kan du hitta här:
http://savsjo.blogspot.se/2016/04/i-min-dagliga-morgonrutin-ingar-att.html
http://savsjo.blogspot.se/2016/04/god-information-och-bra-samtal.html
http://savsjo.blogspot.se/2016/05/vi-maste-vaga-samtala-om-varderingar.html
http://savsjo.blogspot.se/2016/06/mesig-nationell-strategi-mot-extremism.html