måndag 16 januari 2017

Folkets röst eller manipulation?

Jag följer under måndagskvällen idrottsgalan och är som alla andra nyfiken på vem som får årets prestigefulla Jerringpris. Min förvåning är stor när ridsportens Peder Fredricson  tar hem priset. Det är förstås en bra prestation han gjorde i Rio och roligt att en sport med så många kvinnliga utövare tar hem priset.  Men ingen ska få mig att tro att det var folket val, nej bakom ligger en intensiv lobbning. Efter en stunds ”Googlande”  stärks bilden och inser jag att det är en röstkupp med ett bombardemang av röster via telefon och appar från ridfolket som fäller avgörandet.

Mönstret går igen gång på gång. När man kollar på utfallet vid röstning i  Melodifestivalen, Idol, Lets dance med flera program så inser man att det långt ifrån alltid är den bäste som vinner. Nej, vinnare är den som kan mobilisera, lobba och ibland manipulera för röstning. I lekprogram och galor så gör det förstås inte så mycket men tyvärr stannar det inte bara där. Sävsjö Näringsliv bjöd för några år sedan in skivkungen Bert Karlsson för att berätta om hur man blir framgångsrik entreprenör. Det var nog en av de värsta och mest bedrövliga föredrag jag varit på. Bert berättade om hur han genom att manipulera Svensktoppen med flera lyckats skapa hits. Genom sina pengar köpte han röster och skivor av sig själv för att komma upp på topplistor. Med goda placeringar så fick han drag i försäljningen. Men allt manipulerat och fejkat av en man helt utan skrupler. Efter att lyssnat till Bert mådde jag faktiskt illa när jag åkte hem.

Påverkad röstning blir förstås än mer allvarligt när vi anar att faktiskt hela amerikanska presidentvalet, enligt CIA, kan ha avgjorts genom yttre påverkan och plantering av rykten från en annan stormakt. Genom manipulation och ”Dirty” eller ”Negative campaigning” förändras valutgången. En person som av en del experter bedöms som psykiskt labil, nyckfull och för världen torde vara mer eller mindre ödesdiger blir president. Inte kul, men den verklighet vi lever i. Viktigt att vi svenskar vaknar upp och ser verkligheten, att vi blir mindre godtrogna inför kommande val i vårt eget land. Hur som helst, grattis till Jerringpriset Peder Fredricson!