onsdag 14 december 2016

Det kom ett brev...

.... som var handskrivet och det innehöll en vädjan till vår kommun att sätta stopp för mobbning. Kanske var anledningen till att brevet skrevs en farmors oro över barnbarnen, men förmodligen var en viktig anledning också ett starkt engagemang för att barn i vår kommun ska ha det tryggt.

Det hör till min uppgift att som företrädare för kommunen svara på inkomna brev. Eftersom detta var ett handskrivet brev i ett angeläget ämne så fick det mig att fundera lite extra. Hur ser arbetet ut idag? Finns det barn som far illa av mobbning? Skulle vi kunna göra mer?

I mitt svar till brevskrivaren var det bara att hålla med, barn ska inte utsättas för mobbning. Jag förmedlade i mitt svar sedan en liten bild av hur vi på olika områden lyfter fram barn och unga.

Vi politiker vill stå uppför ett barnperspektiv och har i fullmäktige bestämt att barnvänlighet ska vara en del i kommunens vision. Vi hade senast i går samtal om hur vi kan sprida information om barnkonventionen. Inom skolan är arbetet mot mobbning viktigt och man arbetar på varje skola med tydliga likabehandlingsplaner.

Eftersom arbetet mobbning är så angeläget blev jag mycket glad när en undersökning från Sveriges kommuner och landsting presenterades häromdagen. Denna visar att eleverna på våra skolor är bland de mest trygga i hela Sverige! Men trots detta goda resultat så får vi aldrig slå oss till ro. Arbete mot mobbning är ett jobb där alla har ett ansvar, ett jobb som måste ha högsta prioritet och som ska ske varje dag året runt. Det är så viktigt att barn och unga i Sävsjö kommun har bra uppväxtvillkor!